Výstupy ojedinělého vzdělávacího projektu nazvaného Kompetence pro život, jenž je zaměřen na učitele a žáky základních a středních škol, se šíří po celé republice a nedávno byly představeny i v Berlíně na celosvětovém fóru OECD. Projekt Kompetence pro život nejen vzdělává pedagogy samotné v oblasti tzv. měkkých kompetencí, tedy například v komunikativních dovednostech, ve schopnostech řešit problém či celoživotním vzdělávání, ale především nabízí pedagogům metodiky na rozvoj 6 klíčových kompetencí u jejich žáků.
Během každoročně pořádaného celosvětového fóra OECD byly v Berlíně 20. a 21. března 2012 představeny hlavní ideje projektu Kompetence pro život. Setkání s podtitulem Partnerships for Youth se tentokrát věnovalo problematice zaměstnanosti mladých lidí.
Mezi více než 200 odborníky ze všech kontinentů byli i zástupci Moravskoslezského paktu zaměstnanosti. A ne pouze jako účastníci. Zdeněk Karásek, ředitel ostravské firmy RPIC-ViP, představil na jednom z klíčových workshopů úspěšný projekt Kompetence pro život.
Nejen o aktuálních trendech ve vzdělávání si s redaktorkou regionální televize Polar nedávno povídali Zdeněk Karásek a Stanislav Knob.
Hlavním tématem bylo představení projektu Kompetence pro život, na kterém oba televizní hosté spolupracují. Na přibližně dvacetiminutový záznam se můžete podívat na internetových stránkách TV Polar http://bit.ly/z3iRnh.
"V uplynulých měsících se Vysočina Education, naše krajská vzdělávací organizace pro učitele, zapojila do realizace projektu Kompetence pro život.
Na Vysočině se projekt setkal s velkým ohlasem a zapojily se do něj téměř dvě stovky učitelů. Do své výuky si odnášejí unikátní programy k rozvoji 6 kompetencí u svých žáků, včetně výukových videoprogramů."
Mgr. Roman Křivánek, ředitel Vysočina Education Jihlava - školské zařízení pro vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb školám
Jako učitel jsem si uvědomoval, že učit vědomosti (tvrdé kompetence) nestačí. Hodně jsem se zaměřoval zejména na komunikační dovednosti, pod které jsem zahrnoval interpretaci mluveného i psaného slova a písemný i ústní projev.
Teprve však tehdy, dokážeme-li si představit opravdu konkrétní situace, ve kterých používáte tu, či onu kompetenci (ať už ji nazýváte jakkoliv), můžeme je začít rozvíjet u svých žáků.
Metody, jak tyto situace navodit, jsou podle mě hlavním přínosem projektu Kompetence pro život.
Stanislav Knob, bývalý učitel dějepisu a ZSV na Střední odborné umělecké škole a gymnáziu v Ostravě-Zábřehu
"Manuály slouží jako výborná „kuchařka“ pro všechny, kteří mají zájem děti víc zapojit do výuky, nabídnout jim vlastní realizaci... Materiály pomohou nejen začínajícím pedagogům, ale i zkušeným odborníkům, jimž se může zdát, že jim docházejí nápady nebo by chtěli své aktivity obměnit."
Mgr. Lenka Drahotuská, pedagog ZŠ druhý stupeň, podílela se i na vývoji daných materiálů. ZŠ národního umělce P. Bezruče, třída TGM 454, Frýdek Místek
"S manuály vytvořenými v rámci projektu pracuji velmi ráda. Vyhovuje mi, jak jsou sestavené. Těší mě, když mám možnost využívat metody, které aktivizují samostatné myšlení žáků a dávají příležitost vyniknout i těm žákům, kteří se během „klasické“ výuky příliš neprojevují."
Mgr. Hana Strádalová, pedagog střední školy, podílela se také na vývoji materiálů. Střední škola společného stravování, Ostrava-Hrabůvka, příspěvková organizace
"Zatím jsem vyzkoušela především náměty pro matematiku. To, že se setkávají s pozitivním ohlasem žáků, pro mne není překvapením"
říká Aggeliky Karsinou, pedagog druhý stupeň, která se také podílela na vývoji daných manuálů.
Pedagog ze školy 1st International School of Ostrava - základní škola a gymnázium, s.r.o.