RVP versus ŠVP
V Rámcovém vzdělávacím programu RVP je věnována pozornost zejména vzdělávacím cílům a obsahům. Složitý úkol, jak cíle dosáhnout, je svěřen tvůrcům školního vzdělávacího programu ŠVP - pedagogickým pracovníkům jednotlivých škol. Tyto stránky by Vám měly poskytnout podporu pro naplnění RVP prostřednictvím aktivit, které využijete přímo ve vaší praxi!
Smysl školské reformy dle RVP
- Promyslet podle nově vymezených cílů vzdělávání, co považovat za nejdůležitější ve výuce.
- Vyučovat tak, že vedle vědomostí bude výuka rozvíjet i složitější dovednosti a celoživotní postoje žáka.
Klíčové kompetence versus Kompetence pro život
V RVP jsou klíčové kompetence definovány jako „soubor vědomostí, dovedností a postojů, ve kterém je vše propojeno tak výhodně, že díky tomu člověk může úspěšně zvládnout úkoly a situace, do kterých se dostává ve studiu, v práci, v osobním životě. Mít určitou kompetenci znamená, že se dokážeme v určité přirozené situaci přiměřeně orientovat, provádět vhodné činnosti, zaujmout přínosný postoj.“V projektu KPŽ jsou využívány dvě definice kompetencí: Výzkumného ústavu pedagogického (VÚP) v Praze, kde jsou kompetence definovány jako souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro uplatnění každého člena společnosti. Jejich výběr a pojetí vychází z hodnot obecně přijímaných ve společnosti a z obecně sdílených představ o tom, které kompetence přispívají k jeho vzdělávání, spokojenému a úspěšnému životu a k posilování funkcí občanské společnosti. Dle tzv. Lisabonské definice představují kompetence přenosný a univerzálně použitelný soubor vědomostí, dovedností a postojů, které potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro zapojení se do společnosti a úspěšnou zaměstnatelnost.
Oba projekty zahrnují taxonomii cílů, kterých má být dosaženo pomocí akčních sloves, tzn. že mají činnostní povahu: např. žák vybírá vhodnější řešení z navržených možností a obhájí je. Díky tomu jsou cíle poměrně jasně určitelné a srozumitelné. Zatímco RVP, jak již bylo naznačeno výše, je zaměřena pouze na cíle a jejich obsah, projekt KPŽ obsahuje i náplň, jak těchto cílů dosáhnout konkrétními metodami a aktivitami.
Ačkoliv oba projekty vznikly zvlášť, tak jsou jimi stanovené kompetence ve svém obsahu velice podobné. Nemůže tomu být ani jinak. I srovnání různého pojetí kompetencí v různých kurikulech států po celém světě totiž ukázalo celou řadu stěžejních rysů, které se objevují ve všech. Následující tabulka ukazuje příbuznost kompetencí RVP a KPŽ.
RVP |
KPŽ |
Kompetence k učení |
Kompetence k celoživotnímu učení |
Kompetence k řešení problému |
Kompetence k řešení problému |
Kompetence komunikativní |
Kompetence k efektivní komunikaci a k vyhledávání informací a orientaci v nich |
Kompetence sociální a personální |
Kompetence ke kooperaci |
Kompetence pracovní |
Kompetence k podnikavosti |
Kompetence občanské |
Kompetence k vyhledávání informací a orientaci v nich, řešení problému, kooperace a komunikace |