Aktuality v projektu kompetence pro život



Aktuality v projektu kompetence pro život


Tisková zpráva: Nové metodiky pro učitele vzbuzují značný zájem

18.04.2012

Výstupy ojedinělého vzdělávacího projektu nazvaného Kompetence pro život, jenž je zaměřen na učitele a žáky základních a středních škol, se šíří po celé republice a nedávno byly představeny i v Berlíně na celosvětovém fóru OECD. Projekt Kompetence pro život nejen vzdělává pedagogy samotné v oblasti tzv. měkkých kompetencí, tedy například v komunikativních dovednostech, ve schopnostech řešit problém či celoživotním vzdělávání, ale především nabízí pedagogům metodiky na rozvoj 6 klíčových kompetencí u jejich žáků.

Po zhruba roční vývojové fázi, která však navazuje na předcházejících 10 let zkušeností v oblasti vývoje a využití programů k rozvoji měkkých kompetencí, nyní probíhají vzdělávací semináře v jednotlivých krajích ČR. „Cílem této etapy je proškolit sedm stovek pedagogů z celé České republiky a těm následně předat kompletní sadu programů k rozvoji 6 klíčových kompetencí, které obsahují spoustu námětů, tipů a hlavně konkrétních aktivit, jak obohacovat výuku žáků a studentů,“ říká Zdeněk Karásek, ředitel ostravské firmy RPIC – ViP s.r.o., která celý projekt realizuje.

Prostřednictvím pedagogů je tudíž projekt zaměřen na děti od prvních tříd základních škol až po dospívající studenty středních škol, ať už gymnázií nebo odborných středních škol a učilišť,“ dodává Karásek a upřesňuje, že projektem by mělo být v první etapě „zasaženo“ minimálně 21 tisíc žáků a studentů.

„Nejaktivněji se prozatím do projektu zapojili učitelé kraje Vysočina, další kraje se postupně přidávají,“ přibližuje organizační záležitosti Mirka Sasínová. „Více než čtyři sta pedagogů již absolvovalo vzdělávací přípravný trénink, o stovku méně pak tzv. předávací workshop, během kterého získají zpracované programy k rozvoji kompetencí u svých žáků,“ vyjmenovává Sasínová a uvádí, že těchto více než tři sta učitelů již s jednotlivými metodikami pracuje, zařazuje je do své výuky a podává také tvůrcům zpětnou vazbu obsahující informace o tom, jak programy fungují v praxi.

Projekt Kompetence pro život byl také na konci března úspěšně představen během každoročně pořádaného celosvětového fóra OECD v Berlíně. Letošní setkání s podtitulem Partnerships for Youth se věnovalo problematice zaměstnanosti mladých lidí.

„Na konferenci byly tyto programy představeny poprvé na světové scéně a vzbudily velký ohlas a zájem řady zahraničních partnerů,“ říká Zdeněk Karásek a vysvětluje to tím, že se jedná o unikátní nástroje k řešení potřeby, která stojí před většinou států světa, a to modernizovat vzdělávací systém a lépe vybavit jeho absolventy do života a na trh práce. „Kompetence ke komunikaci, týmové spolupráci, podnikavosti, řešení problémů a další jsou přesně ty dovednosti, které se v životě a v práci vždy uplatní, ať už jsme v kterékoliv zemi nebo oboru zaměstnání,“ vysvětluje Karásek a připomíná, že už před pár lety vznikla v Moravskoslezském kraji tzv. první generace programů k rozvoji kompetencí dospělých, rovněž z dílny RPIC-ViP a partnerů, a ty byly až doposud přeneseny do 15 zemí Evropské unie a Turecka.

Druhá generace podobných programů, která cílí na žáky základních a středních škol, má podle Karáska ještě větší potenciál k šíření, což také potvrdil zájem účastníků fóra OECD v Berlíně.

Další informace jsou k nalezení na webových stránkách projektu www.kompetenceprozivot.cz. Tyto stránky také slouží pro zapojené pedagogy jako jakási komunikační platforma a zdroj dalších zajímavých informací, včetně nových či aktualizovaných aktivit pro jejich žáky.

Projekt Kompetence pro život je realizován v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt vznikl na základě požadavku vedoucích pracovníků MŠMT jako nástroj přímé podpory realizace školské reformy a šíření výuky založené na rozvoji kompetencí žáků na základních a středních školách v České republice. 





Jazyk