SLOŽKY KOMPETENCE K ŘEŠENÍ PROBLÉMU
Pro potřeby základních a středních škol byla kompetence k řešení problému rozdělena do 5 následujících složek:
Identifikace problémuRozpoznat včas problém a správně ho pojmenovat. Posoudit problém a zařadit ho do situačního kontextu. Umět se podívat na problém z různých úhlů. Promyslet nejen důsledky problému, ale zabývat se už jeho samotnými příčinami.
|
|
Vyhledávání a ověřování informací o způsobech řešení problémuKladením vhodných otázek umět najít podstatu problému. Vyhledat ve vhodných zdrojích a v dostatečném množství informace, jak problém řešit, umět je posoudit a ověřit věrohodnost informačních zdrojů.
|
|
Zvažování a výběr vhodné možnosti, jak problém řešitPlánovat různé možnosti řešením problému, zkušebně je ověřit a ze zjištěných výsledků dokázat vybrat tu nejlepší variantu.
|
|
Řešení problémuNevyhýbat se řešení problému, ale aktivně problém řešit, nenechat se odradit nezdarem a v případě potřeby požádat druhé o pomoc. Umět si řešení problému obhájit, diskutovat o něm a nést za něj odpovědnost.
|
|
Vyhodnocení problémuZhodnotit, zda byl problém úspěšně vyřešen, či nikoliv a zkušenosti získané v průběhu řešení problému dále využívat.
|